CV



Curriculum Vitae to Nasza wizytówka przed pracodawcą, która powinna być doszlifowana i poprawnie stworzona i napisana. Pomimo setek stron internetowy, na których zawarte są najważniejsze porady jak napisać poprawnie CV jak i tysiące wzorów nadal pojawiają się specyficzne kwiatki i oryginały :)
Dlatego kilka przydatnych porad ode mnie.

I. Dobry szablon to podstawa. Można stworzyć samemu jak i wzorować się na już istniejących co jest najlepszą metodą. Podstawowa wiedza z zakresu Worda jak i opcji kopiuj/wklej wystarczą aby stworzyć swoje CV.
II. Zdjęcie jest już wymagane przez większość pracodawców - "CV (ze zdjęciem) w formie elektronicznej prosimy przesyłać na adres mailowy"-tak to wygląda w ogłoszeniach.

1. Co z tym zdjęciem? 
a)zdjęcie nie jest obowiązkowym elementem CV, jednak gdy pracodawca prosi/wymaga CV ze zdjęciem należy je umieścić;
b) lokalizacja zdjęcia w CV również nie jest ustalona, może znajdować się prawym górnym rogu ( ta opcja wybierana jest najczęściej ) jak i w lewym. Najważniejsze aby dobrze komponowało się z treścią;
c) wymiary zdjęcia umieszczonego na CV również nie są z góry ustalone, należy jednak pamiętać aby twarz była na nim jak najlepiej widoczna.
Odpowiednie zdjęcie może pomóc w tworzeniu profesjonalnego wizerunku i podkreślać cechy charakteru, które mogą przydać Ci się w pracy. Dobrze, jeśli zdjęcie zrobione jest profesjonalnie i typowo pod CV na dane stanowisko. Zdjęcie czyli Twój wizerunek powinien współgrać z poszukiwanym stanowiskiem i posiadanym przez Ciebie doświadczeniem.
Typowe błędy:
- zdjęcie słabej jakości, rozmyte, z pikselami;
- zdjęcia całej sylwetki na, których twarz jest mało widoczna;
- zdjęcia zbyt poważne, z ciemnym tłem, czarno-białe;
- wycinanki czyli zdjęcie na którym jesteś Ty oraz zamazani w paincie inni ludzie;
- zdjęcia twarzy z dziubaskami, całuskami i innymi dyskotekowymi grymasami;


                                                     
Najczęściej spotykane przeze mnie zdjęcia w CV to zdjęcia typu legitymacyjne/indeksowe. Uważam, że gdy są dobrze dobrane nie będą one stanowiły szyderczych komentarzy potencjalnych pracodawców a takowe komentarze się zdarzają.
Będąc kierownikiem czy managerem gastronomii otrzymywałem setki CV. Trafiały się CV ze zdjęciami kandydatek w bikini czy typowo zdjęć z imprez. Luz luzem ale.....

III. Treść CV. 

1. Dane personalne:
a) imię i nazwisko;
b) kontakt:
- telefon - aktualny - ja używam do CV innego numeru niż prywatny;
- adres internetowy ale UWAGA niech on będzie poważny, najlepsze to typu jankowalski.onet.pl itp.  Darujcie sobie adresy z buziaczek.pl czy adres malinak2341@wp.pl;
c) pełny adres - jado CV na sezonówki nie umieszczam pełnego adresu a tylko nazwę miejscowości;
d) stan cywilny - nie umieszczam tego;
e) data urodzenia;

2. Wykształcenie.
Jako pierwsze umieszczamy to najbardziej aktualne czyli np. studia magisterskie, później studia licencjackie a na końcu liceum. Umieszczamy daty rozpoczęcia i zakończenia oraz pełną nazwę uczelni/szkoły. Z lewej strony daty a z prawej nazwa.

3. Doświadczenie zawodowe.
Zachowaj podobny układ jak w poprzedniej części – z lewej strony zakres dat, a z prawej Twoje stanowisko, nazwa firmy lub realizowanego projektu. Jeżeli miałeś praktyki studenckie w przedsiębiorstwie, które nie jest rozpoznawalne na rynku, dodaj w nawiasie, czym się zajmuje, z jakiej jest branży. Pod nazwami stanowisk kryją się często bardzo różne zadania, dlatego wyszczególnij swój zakres obowiązków. Warto także dodać umiejętności, które wykorzystywałeś lub swoje największe osiągnięcia.
Doświadczenie zamieść chronologicznie zaczynając od najbardziej aktualnego lub tematycznie – zaczynając od najbardziej istotnego z perspektywy pracy, o którą się ubiegasz.

4. Szkolenia/ inne doświadczenie/ dotychczasowe osiągnięcia. - Ta opcja nie jest typową.
Tę część dostosuj do swojego życiorysu. Zastanów się, czy są takie informacje, które warto przekazać pracodawcy, a które nie pasują do żadnej klasycznej części CV i stwórz odpowiedni nagłówek. Najlepiej, żeby zawierał minimum dwa podpunkty.
Jeżeli przebyłeś kursy, podczas których nabyłeś wiedzę i umiejętności przydatne dla potencjalnego pracodawcy, opisz je w tym miejscu. Uwzględnij nazwę instytucji, która je prowadziła i ogólny zakres programowy. Wykorzystaj to miejsce do pochwalenia się innym doświadczeniem lub posiadanymi certyfikatami.

5. Umiejętności/ dodatkowe kwalifikacje.
Zanim zaczniesz opracowywać tę część, przeczytaj jeszcze raz wymagania na stanowisko, na jakie aplikujesz. Czy posiadasz te umiejętności? Jeżeli tak, to wpisz je w pierwszej kolejności. Zwróć szczególną uwagę na to, czy na dane stanowisko są wymagane konkretne uprawnienia i licencje.
W tej części uwzględnij zarówno umiejętności twarde (obsługa komputera, znajomość języków obcych), jak i miękkie (dobra organizacja pracy, umiejętność pracy w grupie, komunikatywność etc.). Warto pisać tu prawdziwe umiejętności ponieważ ich bark wyjedzie w pierwszych dniach pracy a to wiąże się z powrotem na bezrobocie.
Można tu również zapisać znajomość języków obcych. Format tego zapisy zależ od Ciebie. Można zapisać tak: Język angielski - bdb , lub język angielski bdb w mowie, db w pisowni.

6. Zainteresowania.
Może to banalne ale tutaj warto się zastanowić nad tym co wpisać. Pokaż, że jesteś ciekawym człowiekiem. Może to sprawić, że pracodawca lepiej Cię zapamięta podczas etapu rekrutacji.

7.Klauzula.
Bez tego ani rusz. Jeśli wyślesz swoje CV bez tej adnotacji pracodawca nie ma prawa włączyć Twojej CV/aplikacji do procesu rekrutacji czyli nie zadzwoni i nie napisze.
„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z Ustawą z dnia 29.08.1997 roku o Ochronie Danych Osobowych; tekst jednolity: Dz. U. z 2002r. Nr 101, poz. 926 ze zm.).”
Zawsze należy umieszczać aktualną klauzulę. Ta wyżej jest aktualna. Powinna się ona znaleźć na końcu CV i być napisana mniejszym drukiem.

Przyjęte jest, że CV powinno być jednostronne. Jednak 2 lub 3 stronicowe nie wyląduje w koszu jeśli napisane jest z sensem i bez lania wody. 


Strzeż się błędów ortograficznych i stylistycznych, zakłamywania faktów i bajkopisarstwa. 
Pamiętaj, że każde miejsce pracy, które masz wpisane w CV idzie zweryfikować.

Format zapisania CV również jest ważny. Przyjmuje się CV zapisane w formacie doc jak i pdf. Ja apeluje do Was abyście wysyłali CV w pdf!. Ponieważ CV w doc najzwyczajniej w świecie się rozjeżdżają i tekst w nich wygląda jak ślad pijanego węża na pustyni. Pdf gwarantuje spójność tekstu i przejrzystość zawartości. 
Stworzenie CV w pdf nie jest trudne. Piszemy ją w Wordzie i:
- konwertujemy ją poprzez darmowe konwertery w internecie, stron jest bardzo dużo;
- ściągamy odpowiedni program i tworzymy idealną CV :).

Nazwa CV w mailu również powinna być stosowna np. Jan Kowalski CV.

W mailu do potencjalnego pracodawcy warto napisać, krótką wiadomość taką jak:
Dzień dobry.
Szanowni Państwo!
W odpowiedzi na ogłoszenie zamieszczone w internecie, uprzejmie proszę o rozpatrzenie mojej kandydatury na stanowisko barmana. 

Chętnie opowiem o sobie więcej, jeżeli tylko zainteresują się Państwo moją osobą.
Proszę o kontakt.

Z wyrazami szacunku
Pancio Galo.

Takie cudne własne CV wysyłasz do potencjalnego szefa i czekasz na odpowiedź :)
Powodzenia w tworzeniu CV :)
Jeśli będziesz mieć problem z napisaniem CV napisz do mnie - pomogę i doradzę.
sezonowkablog@gmail.com














Brak komentarzy:

Prześlij komentarz